Relationship between Scientific Attitude and Student Learning Outcomes In the Microbiology Course

M. Givi Efgivia, Sumarmi Sumarmi, Ewin Suciana

Abstract


One of the educational problems faced by Indonesia is the low critical thinking skills of students. The purpose of this study was to determine the relationship between scientific attitudes and student learning outcomes (critical thinking) in the Microbiology course. The method used in this research is correlation. The sample in this study were 28 students. Analysis of the data used in this study using the Kolmogorov-Smirnov data normality test and the Pearson product moment correlation test. The results of this study indicate a relationship between scientific attitudes and learning outcomes which can be seen from the sig value. equal to 0, 343. Meanwhile, the relationship between scientific attitudes and learning outcomes is 46.3%.

Keywords


Keywords: Learning Outcomes, Microbiology, Scientific Attitude.

Full Text:

PDF

References


Bibliography

. Al-Tabany, Trianto Ibnu Badar (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovativ, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Kencana

. Arief, Zainal Abidin (2015). Landasan Teknologi Pendidikan. Bogor: UIKA Press

. Arikunto, Suharsimi. 2008. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Rineka Cipta

. Bina Husada, Palembang: STIK Bina Husada, Vol. 1, No. 1, Oktober.

. Carin, Arthur A. (1993). Teaching Science Through. Macmillan Publishing Darwis, R. (2015). Pembelajaran berbasis inkuiri dengan aktivitas laboratorium untuk meningkatkan penguasaan konsep siswa SMP. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran,hlm. 493-496.

. Diana, R. (2017). Analisis sarana dan intensitas penggunaan laboratorium biologi serta kontribusinya terhadap hasil belajar kelas XI pada mata pelajaran biologi di SMA swasta sekota Bandar Lampung (Skripsi) Program Sarjana, Universitas Raden Intan, Lampung.

. Decaprio, Richard. 2013. Tips Mengelola Laboratorium Sekolah. Jogjakarta: DIVA Press.

. Hunaepi. (2016). Kajian Literatur Tentang Pentingnya Sikap Ilmiah. Prosiding Seminar Nasional Pusat Kajian Pendidikan Sains dan Matematika Tahun 2016 “Assessment of Higher Order Thinking Skills”. Hlm. 548-550

. Guritno, Tri Aulia Mutia Rahma., Masykuri, M., Ashadi (2015). Pembelajaran kimia melalui model pemecahan masalah dan inkuiri terbimbing ditinjau dari keterampilan proses sains (KPS) dasar dan sikap ilmiah siswa. Jurnal Inkuiri, 4(2), hlm. 1-9

. Indriyani, Dina., Mawardi., Mawardi, Krisma Widi. (2019). Peningkatan keterampilan berpikir kritis melalui model inkuiri berbantuan media konkret pada siswa kelas 5 SD Negeri Mangunsari 05 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Basicedu, 3(1), hlm. 27-32.

. Insyasiska, Dewi., Zubaidah, Siti., Susilo, Herawati. (2015). Pengaruh project based learning terhadap motivasi belajar, kreativitas, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), hlm. 9-21

. Juhji. (2016). Peningkatan keterampilan proses sains siswa melalui pendekatan inkuiri terbimbing. JPPI. Jurnal Penelotian dan Pembelajaran IPA, 2(1), hlm. 58-70

. Kuhlthau, Carol C., Maniotes Leslie K., Caspari, Ann K. (2007). Guided Inquiry Learning in The 21st Century. USA: Libraries Unlimeted.

. Nasution, Sri Wahyuni Rozi. (2018). Penerapan model inkuiri terbimbing (guided inquiry) dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran fisika. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 3(1), hlm. 1-5

. Notoatmodjo, Soekidjo. 2003, Ilmu Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Rineka Cipta.

. Pelczar. 2009. Dasar-dasar Mikrobiolog. Jakarta Universitas Indonesia Press.

. Nugraha, Arief Juang., Suyitno, Hardi., Susilaningsih, Endang. (2017). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari keterampilan proses sains dan motivasi belajar melalui model PBL. Journal of Primary Education, VI(1), hlm. 35-43.

. Purwanto, Ngalim. (2008). Evaluasi Hasil Belajar.Surakarta: Pustaka Belajar.

. Razak, Firdha dan Kamaruddin, Rahmat. (2018). Pengaruh Sikap Ilmiah Siswa Terhadap Hasil Belajar Bangum Ruang Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Minasatene. Jurnal Mosharafa, 7(1), hlm. 133-142.

. Sanjaya, Wina. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.

. t.n. (2009) Profil Mikrobiologi Kedokteran. [Online]. Tersedia di:https://fk.unair.ac.id/archives/2009/03/06/profil-mikrobiologi-kedokteran.html. Diakses 24 Februari 2020.

. t.n. (2020) Program Studi Sarjana Mikrobiologi. [Online]. Tersediadi:https://www.itb.ac.id/program-studi-sarjana-mikrobiologi. Diakses 24 Februari 2020.

. Zikrika. (2015). Efektivitas Penggunaan Laboratorium IPA dalam Pembelajaran Biologi di SMP Negeri 3 Palembang (Skripsi) Program Sarjana, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang




DOI: https://doi.org/10.37430/jen.v4i1.80

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JOURNAL EDUCATIONAL OF NURSING(JEN)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Journal Educational Of Nursing is Indexed By:

 

Lisensi Creative Commons

Journal Educational Of Nursing is distributed under a   Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Internasional.

View My Stats